Her fremgår en PEST-analyse, der er udarbejdet i forbindelse med et projekt på Aalborg Universitet hos institut for læring og filosofi. Denne PEST-analyse har til fokus at analysere den eksterne situation for udviklingen af et læringsværktøj i virtual reality. PEST-analysen skal danne baggrund for projektet potentiale og udfordringer. Projektet blev udarbejdet i samarbejde med Cortzen Digital, Makropol og andre studerende fra Aalborg Universitet.
Politiske forhold
Regeringen og Kommunernes Landsforening (KL), er blevet enige om at sikre øget anvendelse af IT i folkeskolen, også kaldet Bring Your Own Device (BYOD). Derfor opfordres eleverne til at tage deres egne enheder med i undervisningen, herunder blandt andet computer, tablet mv. [1] Dertil er der opstillet mål, Undervisningsministeriet (UVM) ønsker at opnp
Økonomiske Forhold
Der lægges op til at spare 8.7 mia. Kr. på uddannelsesområdet Fra regeringens side over 4 år.[2]
Dog er regeringen i samarbejde med Kommunernes Landsforening (KL) blevet enige om, at styrke anvendelsen at IT i folkeskolen. Derfor bliver den allerede afsatte pulje til IT i folkeskolen forlænget til udgangen af 2017. [3]
Der er altså en usikkerhed i forhold til uddannelsesområdets økonomiske situation.
Sociokulturelle forhold
I dette afsnit blotlægges de sociokulturelle forhold.
I forhold til de sociokulturelle forhold, forefindes det blandt andet, at lærere på Kornmarkskolen i Hillerød, er særdeles glade for at anvende IT i undervisningen. Det fremgår blandt andet, at de finder IT-anvendelse inspirerende i undervisningen. Hvis dette gør sig gældende i ligeså høj grad på andre skoler, er IT i undervisningen altså med til at styrke lærerens motivation, hvilket kan betyde et større og bedre undervisningsudbytte for eleverne. [4]
Bevægelsesorientereret undervisning (Dokumentation for at det er svært at integrere her mangler!)
Et socialt medie som danskerne i høj grad har taget til sig, er Instagram, som havde 868.000 brugere i 2015. Instagram er dermed i en stigende trend siden mediet startede i 2010, og det forventes derfor, at der vil være endnu flere brugere i 2016. [5]
Teknologiske forhold
Projektet står til lancering i Danmark, som er et meget veludviklet land. Derfor er der rige muligheder for at anvende en lang række forskellige teknologiske virkemidler i undervisningsforløbet.
I øjeblikket er det meget begrænset, hvor meget Virtual Reality, samt Augmented Reality, som anvendes i undervisningen. Dermed er det også en begrænset mængde 360 graders videoindhold, som eksisterer i relation til folkeskolens læringsindhold.
Delkonklusion på PEST-analyse
Her sammenfattes muligheder og trusler for projektet.
Muligheder
- Regeringen ønsker at styrke anvendelse af IT i folkeskolen
- Eleverne må selv medbringe IT i folkeskolen
- Anvende Instagram i læringsforløbet
- Mulighed for tredjepart integration for bedst muligt læringsforløb
Trusler
- Eleverne tager ikke eget IT-udstyr med.
- Varsling om nedskæringer i det offentlige, giver en usikker situation i forhold til at investere i bedre udstyr til skolerne.
Referencer
- http://www.emu.dk/modul/bring-your-own-device-byod
- http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE2816468/regeringen-vil-spare-milliarder-paa-uddannelse/
- http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_68170/cf_202/-konomiaftale_for_2015.PDF
- http://www.emu.dk/modul/kornmarkskolen-l%C3%A6rere-finder-inspiration-gennem-it-og-f%C3%A6lles-skabeloner
- http://www.socialemedier.dk/sociale-medier-2016-i-danmark/