Det er igen blevet tid til et indlæg omkring et velrenommeret dansk brand, og handler om segmentering. Indlæggets oprindelse, er taget fra en opgave, som jeg lavede sammen med fire andre studerende på uddannelsen markedsføringsøkonom tilbage i 2013.
Vores målgruppevalg er baseret ud fra segmenteringvariablene demografi, herunder køn, alder, generation, geografi. Herunder land, by, region og livsorienterede variable, og herunder livsstil, værdier, adfærd og holdning.
Segmentering i forhold til køn og alder
Det er valgt at segmentere markedet på følgende måde i forhold til køn og alder:
- Børn i alderen 0-16 år
- Mænd og kvinder i alderen 16-30 år
- Mænd og kvinder i alderen 30-50 år
- Mænd og kvinder i alderen 50-100 år
Der er valgt ikke at skelne mellem kvinder og mænd, da det er vurderet, at begge køn har lige stor interesse.
Det vurderes, at mænd og kvinder i alderen 16-30 år, er vores primære målgruppe, da det tyder på at det er dem der tænker mest over deres spisevaner.
Der er derudover udvalgt mænd og kvinder i alderen 30-50 år som sekundær målgruppe, da det vurderes, at dette segment også tænker over deres spisevaner, dog ikke i lige så stor grad som den primære målgruppe.
Segmentering i forhold til geografi
Vi har derudover segmenteret på geografi og der er kun taget udgangspunkt i Danmark, da PALÆO kun eksisterer her. Danmark er blevet inddelt i følgende segmenter:
- København
- Storkøbenhavn
- Resten af Sjælland
- Fyn
- Jylland
Af disse segmenter er regionerne København og Storkøbenhavn blevet udvalgt til vores målgruppe, da PALÆO restauranterne indtil videre kun eksisterer i indre København.
Det er endvidere blevet vurderet, at folk er villige til at købe mad hos PALÆO restauranterne selvom de kommer fra de omkringliggende byer, evt. når de alligevel er i København for andre gøremål.
Derudover har vi valgt at segmentere på livsstil og her har vi valgt at fokusere vores målgruppe på danskere der lever efter PALÆO principperne.
Endvidere danskere, der generelt tænker over hvad de spiser og prøver at leve en sund livsstil. Endvidere også den almindelige dansker, som kunne blive fristet af PALÆO maden, hvis det var lettere tilgængeligt.
Afslutningsvis, er det blevet fravalgt at segmentere ud fra indkomst, da PALÆO restauranternes mad kan fås til rimelige priser og de fleste burde have råd til det selv for studerende på SU, i hvert fald en gang i mellem.
Søger du hjælp til online markedsføring eller strategi? 
Hvis du søger hjælp til markedsføring, herunder strategi eller online, kan du med fordel læse nærmere på understående link:
I forbindelse med at bestille et tilbud, kan du med fordel finde kontaktinformationer på følgende link: Kontakt Michael Cortzen