Palæo – Eksempel på Porters Five Forces

Dette indlæg er taget ud fra en opgave som jeg har skrevet med fire andre studerende i 2013 på uddannelsen markedsføringøkonom på Cphbusiness. Indlægget omhandler en Porters Five Forces ud fra virksomheden Palæo, og er lavet i faget advertising and promotion.

Til at analysere den eksterne situation for Palæo, benyttes Porters Five Forces. Dette for at vurdere de markedskræfter, som kan påvirke konkurrencesituationen i branchen. Modellen belyser virksomhedens mulighed for profit og giver altså et indblik i konkurrenceintensiteten.

Leverandørens forhandlingsstyrke

Ud fra denne parameter i Porters Five Forces, undersøges virksomhedens styrker, som er de konkurrencemæssige fordele. Heri vurderes deres stærke brand og mærkevarer til at være en fordel for virksomheden. Thomas Rode introducerede for alvor denne form for livsstil, stenalderkosten. Som i store træk handler om at spise og benytte sig af friske råvarer i form af, kød, grøntsager og nødder, og i stor stil fravælge hvede og mælkeprodukter.

Denne form for livsstil kræver mange friske råvarer, for at levere det lækreste resultat for kunderne, er leverandørerne utrolig vigtige for Palæo restauranten. Da det er friske råvarer, som også i stor stil bestræber sig på at bruge grøntsager osv. I forhold til deres nuværende sæson, for at skåne miljøet, vil det mest optimale for Palæo være at gøre brug af flere forskellige leverandører, som sørger for hele tiden at levere friske råvarer, uden at kunne diktere prisen.

Truslen fra nye indtrængere

Truslen fra nye indtrængere betyder en øget konkurrence. Da danskerne i dag er blevet utrolig fokuserede på sundhed og velvære, kommer der hurtigt nye indtrængere på markedet.

Raw 42, Simply raw, Raw & Rustic og Chilimili er bare nogle få af de restauranter, som ligger rundt om i København, som tilbyder lækre og sunde alternativer til junkfood. Da danskernes øgede fokus på sundhed er højnet utrolig meget, på bare få år, er det vigtigt at PALÆO derfor hele tiden holder fast i deres koncept, da nye indtrængere hurtigt kan vinde deres markedsandele.

Truslen fra substituerende produkter

Truslen fra substituerende produkter øges med tiden, eftersom nye udbydere eller allerede eksisterende udbydere kan tilbyde forbrugeren samme basale behov, sult, til billige priser. Substituerende kan på sin vis, lige i madbranchen, være alt fra junkfood kæder, som McDonalds og Sunset boulevard, til kæder som 7-eleven og supermarkedernes delikatesse afdelinger. Truslerne spænder derfor utrolig vidt.

Kundens / forbrugerens købsadfærd

Købsoplevelsen for både eksisterende og potentielle kunder er en kombination af købernes tid, penge og omgivelser. Som førnævnt er danskerne i dag mere fokuserede på hvad de spiser, men mange ved også godt at sunde alternativer, har en tendens til at koste en smule mere end de noget mere fedtholdige substitutter.

Er man på farten og sulten hurtigt skal stilles, finder folk det oftest mest belejligt lige at slå et smut forbi noget hurtigt og nemt såsom McDonalds, 7-eleven etc. Lå PALÆO nogle flere steder, eller indgik fx samarbejde med den populære kæde Baresso, ville langt flere måske finde der mere belejligt at slå et smut forbi der.

Konklusion på Porters Five Forces

Ud fra Porters Five Forces analysen har det været muligt at vurdere konkurrencesituationen. Det er tydeligt at konkurrencen fra nye og eksisterende udbydere inden for samme branche øges baseret på hvad man kan tilbyde af produkter med hensyn til behov og pris. Ved at styrke sine konkurrencemæssige fordele og mindske truslerne på markedet, kræves en ny markedsføringstrategi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *