On-Page SEO og Off-page SEO

Inden for SEO, der kan udføres på egen hjemmeside eller webshop, er der en lang række tiltag, som kan foretages som virksomhed, organisation eller institution. Når der foretages SEO på egen hjemmeside, kaldes det On-page SEO, hvor det modsatte hedder off-page SEO. Generelt inden for SEO, men også social media, kræves der særdeles god tekstforfatning. Vi starter i det følgende med at se nærmere på On-Page SEO.

On-Page SEO – Blogging

En blog, hænger meget sammen med content, som der også ses nærmere på efter dette afsnit. Virksomheden har måske i forvejen meget indhold. Det er vigtigt at indholdet er af høj kvalitet, således det giver point hos brugerne og Google.

I forhold til at have en værdiskabende blog, er intern linking meget vigtigt. Det giver ikke mening at have en blog med henblik på at sælge direkte, hvilket er derfor man skal linke fra sine blogposts over til sine indholdssider.

Det er rigtig godt, at virksomheden har en blog, da en blog i sig selv, er meget værdifuld i forhold til at tilføre værdi til hjemmesiden. Et blogindlæg, fungerer strategisk som en kortsigtet måde at komme højt på Google via et søgeord. Derfor er det godt først at lave en indholdsside med søgeordet, og derefter en blogpost til at skabe den hurtige trafik, og linke internt over til indholdssiden. Der kan eksempelvis lave et blogpost, som hedder ’’Fordelene ved en billig webshop’’, som linker til content-siden ’’billig webshop’’.

Det anbefales, at der udarbejdes 1-2 blogpost om ugen hos virksomheden. Hvert blogpost, skal linke over til en salgsorienteret indholdsside for at give denne SEO-værdi.

Her kan du bestille et uforpligtende tilbud på SEO eller linkbuilding til din webshop, eller høre nærmere om blandt andet SEO priser hos Cortzen Digital: mcortzen@gmail.com.

Content

Der er allerede set en smule på content i det ovenstående. Der ses herunder nærmere på, hvilke tiltag der ellers skal gøres.

Virksomheden har måske i forvejen ellers meget godt styr på deres content. Dette i forhold til at skrive gode tekster på deres blogs og indholdssider og lave overskrifter til disse, samt have en god URL struktur til content. Dette sørger Umbraco CMS for, hvorfor det også er vigtigt at have et godt CMS.

Men tekstforfatning kan ikke gøre det hele alene. Google ser på hvor længe brugeren er på de forskellige undersider på hjemmesiden, og derfor er det vigtigt at holde brugerne underholdt så længe som muligt. Dette skal blandt andet gøres med billeder og gode overskuelige bulletpoints, hvilket er noget virksomheden måske mangler på mange af deres undersider. Et eksempel på det, er deres side omhandlende hjemmesideløsninger.

I forhold til at skabe en god brugeroplevelse på hjemmesiden, er det også vigtigt, at billederne loader hurtigt. Derfor må de ikke fylde for meget, hvilket kan skabe et problem i forhold til at udstråle kvalitet. Dog findes der gratis programmer, som kan mindske billedstørrelsen betydeligt uden mærkbart tab af kvalitet. Et eksempel på et program er JPEGmini – Your Photos On a Diet! – Hvor der er eksempler på mindskelser med 6 gange mindre filstørrelse.

En søgemaskine vil forbedre brugervenligheden af siden, og dermed gøre det lettere at finde produkter og andet information. Dette er noget, IT-folkene hos virksomheden skal implementere på hjemmesiden, baseret på den forrige analyse.

Derudover er det nødvendigt, at reparere eller slette ’ødelagte’ links, som ikke virker mere, da dette også er noget som Google kigger meget på. Og ellers altid sørge for at have noget frisk indhold af topkvalitet på siden.

Hvis du ønsker at bestille et uforpligtende tilbud på SEO eller linkbuilding til din webshop eller hjemmeside, eller høre nærmere om ydelserne, kan du med fordel kontakte Cortzen Digital ved at anvende kontaktinfomationerne her på siden: mcortzen@gmail.com.

Off-page SEO

Der findes en lang række teknikker indenfor off-page SEO til at få hjemmesiden til at rangere højere på Google og andre søgemaskiner, således der kommer mere trafik på hjemmesiden.

Linkbuilding

Linkbuilding, er en metode, hvorved der skabes WOM på nettet. Når andre hjemmesider linker til virksomheden, tilfører de værdi til virksomheden. Denne værdi bliver til en højere rangering på Google for virksomheden.

Der findes mange forskellige metoder til at få andre til at linke til ens hjemmeside. Der ses herunder nærmere på tre af dem, som bør indføres i virksomheden overordnede SEO-strategi.

  • Guestblogging
  • Crowdsourcing
  • Infographics

Gæsteblogging, kan være særdeles krævende, men også meget givende, hvis man får fat i nogle gode sites med en høj domæneautoritet. Derfor er det nødvendigt at vurdere hjemmesiden før man tager kontakt. En meget effektiv måde at foretage gæsteblogging på, er at udarbejde en mail-liste i et excel-ark med folk inden for samme branche. Ved at anvende et mail-merge program, er det derefter muligt at sende skræddersyede mails ud til alle på listen med forskellige personlige beskeder. Til at gøre dette, anbefales Yet Another Mail Merge (YAMM), som er et Google add-on.

Eftersom gæsteblogging kræver, at virksomheden selv skal levere en masse indhold til andres sites, og det tager relativt lang tid at skrive en artikel, skal virksomheden ikke satse på denne tilgang alene.

Crowdsourcing i SEO-verdenen handler om at få en masse eksperter inden for et bestemt område til at besvare et spørgsmål, hvorefter man samler alle deres svar på sin hjemmeside. Dermed udarbejdes et stykke kvalitetsindhold til ens eget site, som man kan få mange til at linke til. Crowdsourcing passer særdeles godt på leverandører af hjemmesider og webshops, da der er rigtig mange udbydere af dette. Her anbefales det ligeledes at benytte YAMM.

Et andet eksempel på noget indhold, til ens egen blog, som kan være med til at skabe mange gode links, er infographics. Et eksempel på en sådan kunne være ”Danskernes E-handelsvaner 2015”. Her lagdes stor vægt på at infografikken passede til virksomhedens design, samt indholdet var af høj kvalitet og dermed brugbart. Til at udarbejde infografik, er der mange tilgange og programmer. Vi fandt nogle statistikker, hvor vi udplukkede de informationer, som vi vurderede mest relevante og interessante. Derefter anvendte vi et gratis, men meget avanceret program til at udarbejde selve infografikken ved navn Piktochart.

Outreach i forhold til eksempelvis webshop

En anden del, som også var beskrevet en smule i afsnittet omkring linkbuilding, var det med at række ud efter folk og virksomheder, der kan give links eller indhold til virksomheden. Dette kaldes også outreach, hvor nok det mest essentielle succeselement er kommunikation, hvilket også stemmer overens med god RM, da vi gennem samarbejde skal finde en fornuftig løsning med vores kunder, partnere etc.

Derfor er kommunikation noget som virksomheden, skal være særdeles opmærksom på, da kommunikationen ofte afgør, hvorvidt man får lov til at gæsteblogge eller andet og dermed få et link.

Det er blandt andet rigtig godt at se deres hjemmeside efter og være sikker på, at man ikke foreslår dem noget indhold de har i forvejen. Derefter kan der fremstilles en mail, hvor man kommer med en række forslag, således der er nogle valgmuligheder. Lad os sige, at der skrives til en person, der blogger om webshops. Her kan der eksempelvis foreslås følgende emner:

  • Hvilket webshop-system er det billigste?
  • Er SEO nødvendigt i forhold til en webshop?
  • Hvad er en B2B webshop?
  • Billig SEO til webshop

Hvis du ønsker at bestille et tilbud på SEO din webshop, eller høre nærmere om ydelserne, kan du med fordel kontakte Cortzen Digital ved at anvende kontaktinfomationerne her på siden: mcortzen@gmail.com.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *