Hvad er nøglen til succes for webshops?

Styled, clothes, men

Dette indlæg er et gæsteindlæg, som er leveret af Styled.dk. Indlægget er godkendt af Cortzen Digital, der leverer konsulentydelser inden for online markedsføring.

Forbrugerne rykker i langt højere grad til værks på internettet, når rejsen, den nye t-shirt eller telefonen skal handles. I Danmark har forbrugerne vænnet sig til at indtaste kortoplysningerne online – det er “nemmere, ofte billigere og langt mere tidsbesparende”, lyder det som regel fra de garvede internet shoppere. Men hvad er det egentlig, der er den vigtigste parameter, når forbrugere vælger at handle på nettet?

I dagens Danmark tager vi muligheden for internettet for givet. Vi skal dog ikke meget mere end 20 år tilbage for at være i en tid, hvor blot 12% af danskerne gjorde brug af internettet i 2 timer om ugen. I dag er det over 94% af danskerne, der har forbindelse til internettet i husstanden – en eksplosiv vækst på kun 20 år.

E-handel har oplevet en utrolig vækst de sidste 13 år, og væksten synes ikke mindskes de kommende år. Rejser og tøj er nogle af de brancher, der i særdeleshed er rykket online – især den fysiske del af tøjbranchen har fået sit at se til, siden store konkurrenter såsom Zalando, Stylepit, ASOS og STYLED har set dagens lys.

Online tøj virksomheder er tvunget til at tilbyde forbrugerne omkostningstunge services

I tidernes morgen var der ikke mange, der havde spået tøjbranchen så stor en fremtid, som den vi ser i dag. De forskellige størrelser var en barriere, som virksomhederne har måttet gøre deres for at bryde – og i dag anses tøjbranchen som en af de største e-handelsbrancher i Danmark. Det har dog krævet et højt serviceniveau – derfor ser du ofte, at du både får gratis fragt og gratis ombytning (nogle gange også returnering) ved virksomheder, der sælger tøj online. Det er uhyggeligt omkostningstungt for virksomheden, men en service de fleste er nødsaget i at være med på, for at kunne kæmpe mod de store konkurrenter på markedet.

Enkelte virksomheder har forsøgt sig med “smart køb” af tøj, hvor man udfra indtastede mål af egen krop kan filtrere og finde det perfekte tøj – disse er dog ikke slået igennem endnu.

Gratis fragt & fri ombytning er de vigtigste parametre

Forhører man sig hos den almene forbruger, er serviceparametre som gratis fragt og fri ombytning nogle af de første ting, der kigges efter ved en hjemmeside. Skal der købes et par nye ripped jeans, vil man ofte gerne have muligheden for at få fragtet frit både frem og tilbage, Det kan koste virksomheden mange salg, hvis ikke der vedlægges et gratis returlabel eller muligheden for at få indkøbet fragtet frit til nærmeste posthus eller hjem til.

En vigtig parameter, man dog ikke må undervurdere, er om hvorvidt andre forbrugere har haft en god eller skidt oplevelse med den enkelte butik. “Social proof” er blevet et uhyre vigtigt begreb i branchen. Virksomheder såsom TrustPilot er stormet frem, netop for at få “proof” for, om webshoppen er reel og om der er stor sandsynlighed for, at der sker fejl med forsendelsen.

Snyd og bedrag sker – tag dig dine forholdsregler

Det kan være svært at navigere gennem alle de webshops, der tilbyder lige præcis dét produkt, som du søger efter. Bør man tage den billigste butik? Eller bør man tage den, der har flest anmeldelser? Kan jeg risikere at blive snyd, hvis jeg vælger denne butik frem for en given anden? Der er mange spørgsmål, man skal stille sig selv, før man svinger dankortet igennem den virtuelle terminal – og det er ikke altid lige nemt. Mange forbrugere er på den ene eller anden måde blevet snydt online, og en sådan oplevelse er blot med til at gøre det endnu sværere for de reelle e-handelsvirksomheder at overbevise dig om, at dine penge skal lægges hos dem. Find derfor nogle webshops, som du stoler på og hør eventuelt dit netværk og din omgangskreds, om de kan anbefale en butik indenfor det område, din efterspurgte vare hører inde under.

Indlægget er leveret af Styled, der handler med herretøj online. Hos Styled får du GRATIS og HURTIG levering. Indlægget er tilmed godkendt af Cortzen Digital, der leverer konsulentydelser inden for online markedsføring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *