Her fremgår en PEST-analyse, der er udarbejdet i forbindelse med et projekt på Aalborg Universitet hos institut for læring og filosofi. Denne PEST-analyse har til fokus at analysere den eksterne situation for udviklingen af et læringsværktøj i virtual reality. PEST-analysen skal danne baggrund for projektet potentiale og udfordringer. Projektet blev udarbejdet i samarbejde med Cortzen Digital, Makropol og andre studerende fra Aalborg Universitet.

Politiske forhold

Regeringen og Kommunernes Landsforening (KL), er blevet enige om at sikre øget anvendelse af IT i folkeskolen, også kaldet Bring Your Own Device (BYOD). Derfor opfordres eleverne til at tage deres egne enheder med i undervisningen, herunder blandt andet computer, tablet mv. [1] Dertil er der opstillet mål, Undervisningsministeriet (UVM) ønsker at opnp

Økonomiske Forhold

Der lægges op til at spare 8.7 mia. Kr. på uddannelsesområdet Fra regeringens side over 4 år.[2]

Dog er regeringen i samarbejde med Kommunernes Landsforening (KL) blevet enige om, at styrke anvendelsen at IT i folkeskolen. Derfor bliver den allerede afsatte pulje til IT i folkeskolen forlænget til udgangen af 2017. [3]

Der er altså en usikkerhed i forhold til uddannelsesområdets økonomiske situation.

Sociokulturelle forhold

I dette afsnit blotlægges de sociokulturelle forhold.

I forhold til de sociokulturelle forhold, forefindes det blandt andet, at lærere på Kornmarkskolen i Hillerød, er særdeles glade for at anvende IT i undervisningen. Det fremgår blandt andet, at de finder IT-anvendelse inspirerende i undervisningen. Hvis dette gør sig gældende i ligeså høj grad på andre skoler, er IT i undervisningen altså med til at styrke lærerens motivation, hvilket kan betyde et større og bedre undervisningsudbytte for eleverne. [4]

Bevægelsesorientereret undervisning (Dokumentation for at det er svært at integrere her mangler!)

Et socialt medie som danskerne i høj grad har taget til sig, er Instagram, som havde 868.000 brugere  i 2015. Instagram er dermed i en stigende trend siden mediet startede i 2010, og det forventes derfor, at der vil være endnu flere brugere i 2016. [5]

Teknologiske forhold

Projektet står til lancering i Danmark, som er et meget veludviklet land. Derfor er der rige muligheder for at anvende en lang række forskellige teknologiske virkemidler i undervisningsforløbet.

I øjeblikket er det meget begrænset, hvor meget Virtual Reality, samt Augmented Reality, som anvendes i undervisningen. Dermed er det også en begrænset mængde 360 graders videoindhold, som eksisterer i relation til folkeskolens læringsindhold.

Delkonklusion på PEST-analyse

Her sammenfattes muligheder og trusler for projektet.

Muligheder

  • Regeringen ønsker at styrke anvendelse af IT i folkeskolen
  • Eleverne må selv medbringe IT i folkeskolen
  • Anvende Instagram i læringsforløbet
  • Mulighed for tredjepart integration for bedst muligt læringsforløb

Trusler

  • Eleverne tager ikke eget IT-udstyr med.
  • Varsling om nedskæringer i det offentlige, giver en usikker situation i forhold til at investere i bedre udstyr til skolerne.

Referencer

  1. http://www.emu.dk/modul/bring-your-own-device-byod
  2. http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE2816468/regeringen-vil-spare-milliarder-paa-uddannelse/
  3. http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_68170/cf_202/-konomiaftale_for_2015.PDF
  4. http://www.emu.dk/modul/kornmarkskolen-l%C3%A6rere-finder-inspiration-gennem-it-og-f%C3%A6lles-skabeloner
  5. http://www.socialemedier.dk/sociale-medier-2016-i-danmark/